تبلیغات
وبلاگ جامع اهل بیت - استدلال مباشر (بی‌واسطه)
وبلاگ جامع اهل بیت

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ





استدلال مباشر (بی‌واسطه)

یكی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسان در جریان اندیشه، استدلال و استنتاج است. استدلال، تلاش ذهن برای به‌دست آوردن تصدیقی جدید است. رسیدن به تصدیق نو، گاه از طریق قضیه‌ای واحد حاصل می‌شود و گاه از طریق كنار هم قرار دادن چند قضیه. اگر استنتاج و اكتساب یك تصدیق تنها از یك قضیه دیگر باشد، «استدلال مباشر» نامیده می‌شود و اگر از طریق چند قضیه باشد، «استدلال غیرمباشر» نامیده می‌شود كه به لحاظ صورت دارای سه قسم است: قیاس، استقرا و تمثیل. و به لحاظ ماده دارای پنج قسم است: برهان، جدل، مغالطه، شعر و خطابه.

استدلال مباشر یا رهنمون شدن ذهن از قضیه‌ای به قضیه دیگر در یك تقسیم كلی به سه قسم تقسیم می‌شود: تقابل، عكس و نقض...

برای مشاهده ادامه متن به ادامه مطلب مراجعه کنید:

أ.تقابل: این قسم از استنتاج، مجموعه‌ای است مركب از چهار قسم: تناقض، تضاد، دخول تحت تضاد و تداخل كه در همه آن‌ها قضیه اصل و نتیجه، از حیث موضوع و محمول یكسان هستند؛ ولی به لحاظ كمیت یا كیفیت و یا هر دو با یكدیگر تفاوت دارند؛

   1.تناقض: هر گاه دو قضیه از نظر موضوع و محمول یكسان، ولی از نظر كمیت و كیفیت متفاوت باشند، آن‌ها را «متناقضین» یا «دو قضیه متناقض» می‌خوانند. از دو قضیه متناقض، همواره یكی صادق و دیگری كاذب است؛ بنابراین هرگاه نسبت به دو قضیه «تناقض» باشد از علم به صدق هر یك، می‌توان كذب قضیه دیگر و ازعلم به كذب هر یك، می‌توان صدق قضیه دیگر را نتیجه گرفت.

دو قضیه متناقض باید در نه امر اتحاد و در سه مورد اختلاف داشته باشند. موارد اختلاف عبارت است از كم، كیف و جهت؛ بنابراین از میان محصورات چهارگانه همواره بین موجبه كلیه و سالبه جزئیه و بین سالبه كلیّه و موجبه جزئیه با حفظ وحدت‌های زیر، رابطه تناقض برقرار است.

منبع:
موسسه امام خمینی

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : احسان علیمحمدی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان