تبلیغات
وبلاگ جامع اهل بیت - آثار معرفت انسان به خدا
وبلاگ جامع اهل بیت

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ





آثار معرفت انسان به خدا

انعكاس‌های روانی و رفتاری معرفت افعالی كه انسان در ارتباط با خدای متعال انجام می‌دهد و نیز حالاتی كه در همین رابطه در روان انسان پدید می‌آید، از معرفتی كه نسبت به خدای متعال دارد حاصل خواهد شد؛ یعنی به ‌دنبال خداشناسی، حالات و توجهات و كیفیّات نفسانی خاصی در انسان پدید می‌آید كه به مقتضای این حالات مخصوص و توجهاتی كه نسبت به صفات الاهی می‌یابد، در چارچوب شرایط خاص خارجی، افعالی را انجام خواهد داد.

آیات و روایات نیز در مواردی تأثیر معرفت در ایجاد این حالات را مورد توجه قرار داده‌اند، چنان‌كه خداوند می‌فرماید:

"إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء؛ تنها از میان بندگان خدا این علما (و خداشناسان) هستند كه از او خشیت دارند" (فاطر، 28)...



در روایتی از حضرت رضا (ع) آمده:

"مَنْ كانَ بِاللّهِ اَعْرَفْ كانَ مِنَ اللّهِ اَخْوَف؛ آن كس كه به خدا داناتر باشد او از وی ترسان‌تر خواهد بود".

و حضرت امیر(ع) در روایتی می‌فرمایند:

"اَكْثَرُ النّاسِ مَعْرِفَةً لِنَفْسِهِ اَخْوَفُهُمْ لِرَبِّهِ؛ داناترین مردم نسبت به خویش، آن‌كس است كه از پروردگارش بیشتر می‌ترسد".

دیدگاه قرآن در تأثیر معرفت

قرآن كریم در این باره دو گروه از انسان‌ها را در آیات بسیاری مطرح می‌سازد كه با هم كاملاً متفاوتند: یك گروه، آنان كه دل‌هایشان تحت تأثیر ادراكات و معارفی كه پیدا می‌كنند قرار گرفته و در نتیجه، خوف و خشیت و حالاتی نظیر آنها در دلشان و تغییر و تحوّل مثبت در رفتارشان پدید می‌آید، و گروه دیگر، كسانی كه سنگدلند، تحت تأثیر چیزی قرار نمی‌گیرند و درباره آن‌ها تعبیر قساوت را به‌كار می‌بریم. در این باره آیات فراوان است و ما در این‌جا برای نمونه به این آیات اشاره می‌كنیم:

"أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَیْلٌ لِّلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ فِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ * اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاء وَمَن یُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ؛ پس آیا آن‌كس كه (خداوند) سینه‌اش را برای (پذیرش) اسلام باز (و فكرش را روشن) كرده است، پس وی در (پرتو) نوری از پروردگارش قرار دارد (با افراد تاریك‌دل یكسا‌ن ا‌ست؟)، پس وای بر آنان كه دلهاشان (از پذیرش) یاد خدا سخت (و انعطاف‌ناپذیر) است، آنان در گمراهی آشكارند. خداوند بهترین حدیث (یعنی) كتابی كه (آیاتش) مشابه همند نازل كرد كه از آن لرزه بر اندام كسانی كه خشیت از پروردگارشان كنند افتد، سپس پوست‌ها و د‌‌لهاشان در برابر یاد خدا نرم شود. این هدایت خداست كه هركس را كه بخواهد، بدان هدایت كند و آ‌ن‌كس را كه خدا گمراه كند، هدایتگر (دیگر)ی برای وی نخواهد بود".

در آیات فوق خداوند به هر دو گروه به‌خوبی اشاره كرده است؛ گروهی كه شرح صدر دارند و دل آنان خشیت خدا دارد و در برابر یاد وی نرم است، و گروهی كه دلهایی سخت و سنگ‌گونه دارند، گمراه هستند و در برابر یاد خدا متأثر نمی‌شوند.

این آیات و بسیاری دیگر از آیات، بیانگر این حقیقت هستند كه دلهای مردمان دو گونه‌اند: گاه نرمند و تحت تأثیر حقایق و معارف حقه قرار می‌گیرند و حالات مناسب و ارزشمندی پیدا می‌كنند كه نهایتاً تغییر رفتار انسان را از بدی‌ها و پلیدی‌ها به‌سوی خوبی‌ها ایجاب می‌كند، و گاه سختند و ذرّه‌ای لینت و نرمش و انعطاف در آن‌ها نیست و تحت تأثیر حقایق و معارف و حتی معجزات قرار نمی‌گیرند و در نتیجه به ‌هیچ ‌وجه دست از كارهای زشت و ناپسند خویش برنمی‌دارند.

منبع: موسسه امام خمینی

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : احسان علیمحمدی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان