تبلیغات
وبلاگ جامع اهل بیت - موانع معرفت
وبلاگ جامع اهل بیت

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ





موانع معرفت

از بحث‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم كه ریشه تحصیل كمالات انسانی و اصل فضایل اخلاقی از دیدگاه اسلام، ایمان به خداوند بوده و انعقاد ایمان به خداوند مشروط به علم و معرفت است. پس تحصیل علم به عنوان یك امر اختیاری و هدف واسطه‌ای در پرتو مطلوبیت ایمان، كمال و فضایل اخلاقی مطلوبیت پیدا می‌كند؛ چون مقدمه است برای ایمان كه به نوبه خود ریشه همه فضایل و كمالات انسانی است. و گفتیم برای وصول به این هدف، لازم است تلاش‌های مناسبی (جوارحی یا جوانحی) انجام دهیم تا علم صحیح و معرفت واقعی به دست آید.

ما وقتی مجهولی داشته باشیم، از معلومات دیگری استفاده می‌كنیم و آن‌ها را طوری تنظیم می‌كنیم كه آن مجهول برایمان كشف شود و این به اصطلاح منطق، همان تفكّر است كه بدون آن، علم صحیح برای انسان حاصل نگردد تا به دنبال آن ایمان برای وی تحقق یابد و در این صورت با نبود ایمان، زمینه‌ای برای رویش و رشد فضایل اخلاقی در انسان فراهم نخواهد شد. از این‌جا روشن می‌شود كه چرا در آیات كریمه قرآن و در بیانات پیامبر اكرم و ائمه معصومین(ع) آن همه درباره تفكّر و تعقّل و مفاهیمی از این قبیل تأكید شده است.

باید توجه داشت كه برخی از عوامل روانی مانع می‌شوند از این‌كه انسان صحیح فكر بكند و به نتیجه درست و معرفت واقعی نایل گردد؛ یعنی از آن‌جا كه موضوعات و مسائل مادّی برای انسان محسوس‌تر است (مثل ثروت، قدرت، مقام و موقعیّت اجتماعی)، و آثار محسوس دنیوی و قابل مشاهده‌ای دارند، چه‌بسا كه در اندیشه سطحی انسان، جاذبه بیشتری از خود نشان داده و فكر و ذكر و اندیشه و دقّت وی را به سوی خود متمایل سازند.

ما به عنوان فردی كه می‌خواهیم راه تكامل را در پیش گیریم، نخست باید با عوامل مانع و مزاحم اندیشیدن و سپس با عوامل مانع درست اندیشیدن یا اندیشیدن درباره موضوعات شایسته و ارزشمند مبارزه كنیم و با اختیار و تصمیم خویش ساعات و اوقاتی از روز را به تفكّر اختصاص دهیم كه اگر چنین نكنیم، امید خیری نخواهد بود.

قرآن در این زمینه به موانع و عوامل مزاحم گوناگونی اشاره می‌كند و ما تا آن‌جا كه برخورد كرده‌ایم، برخی از این عوامل را در این‌جا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به‌طور كلّی موانع معرفت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

نخست: یك دسته از شناخت‌هایی هستند كه مانع رویش فكر و اندیشه انسان و یا مانع قوّت و یا باعث ضعف آن می‌شوند؛ یعنی موانعی كه از سنخ بینش و شناخت هستند؛

دوم: گرایشاتی كه مانع معرفت صحیح و یا مانع قوّت و یا باعث ضعف آن می‌شوند؛ یعنی موانعی كه از سنخ گرایشات هستند.

منبع:  موسسه امام خمینی

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : احسان علیمحمدی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان