تبلیغات
وبلاگ جامع اهل بیت - پیدایش حقیقت‌جویی در انسان
وبلاگ جامع اهل بیت

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ





پیدایش حقیقت‌جویی در انسان

از اثرات توجه به نفس عبارت است از جست‌وجو و تحصیل یك سلسله از علوم حصولی و كسب معرفت‌های ذهنی خاص، علومی كه در صعود و حركت تكاملی‌اش نقش مثبت دارند. توجه به نفس موجب می‌شود كه انسان درباره خویش بیندیشد و در نتیجه، نفس انسانی را بشناسد كه چگونه موجودی است، از كجا آمده و در دنیا چه موقعیّتی دارد و به كدام سو در حركت خواهد بود؟ [مِنْ اَیْنَ، فی اَیْنَ، اِلی اَیْنَ].

از سوی دیگر، انسان با پی بردن به اعماق، زوایا و پیچیدگی‌های نفس، آن را به عنوان آیتی از آیات الاهی و مظهر بسیاری از صفات الاهی می‌شناسد و با چنین برداشتی از نفس، میدان تازه‌ای از فكر برای او آشكار می‌شود و در نهایت به علم و معرفت حصولی درباره خدا و اسما و صفات او منتهی خواهد شد؛ یعنی در واقع، علم به نفس با توجه به ویژگی وابستگی نفس، سكّویی می‌شود برای صعود به قلل خداشناسی و معرفت نسبت به اسما و صفات او. بر این اساس، رابطه عمیقی كه بین انسان كه مخلوق و وابسته است با خدا كه خالق، مربّی و تكیه‌گاه اوست، برایش كشف می‌شود و از طریق این شناخت حصولی نیز، به نوع دیگری از خداشناسی، یعنی خداشناسی حصولی دست پیدا خواهد كرد و احتمالاً می‌توان گفت: آیاتی از قرآن نظیر آیات زیر، ناظر به همین معرفت و خداشناسی حصولی است.

"وَفِی الأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ * وَفِی أَنفُسِكُمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ؛ و در زمین نشانه‌هایی (از خدا) است برای اهل یقین و در جان‌هاتان (نیز آیات و نشانه‌های خدا هست) آیا نمی‌بینید". (ذاریات، 21 ـ 22)

و یا مثل آیه:

"سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ؛ به زودی نشانه خود را در آفاق (و اطراف جهان) و در جانهاشان به آنان می‌نمایانیم تا برایشان آشكار شود كه او حق است". (فصّلت، 53)

اگر انسان نفس خویش را به عنوان آیت و نشانه الاهی مورد مطالعه قرار دهد، در تحصیل معرفت‌های ارزشمند دیگر مؤثر خواهد بود.

سومین اثر و منفعت توجه به نفس این است كه انسان را به فكر منافع و مصالح خویش می‌اندازد. چنان‌که قبلاً اشاره کردیم، انسان بر اساس حبّ نفس و خوددوستی توجه به خویش پیدا می‌كند و از آن‌جا كه حبّ ذات ریشه و اساس حدوث و بقای حبّ‌های دیگری (مثل حبّ بقا، حبّ كمال، حبّ علم، حبّ قدرت و...) خواهد بود؛ ازاین‌رو توجه به نفس منشأ می‌شود كه این ابعاد نفسانی نیز مورد توجه قرار گیرند و درصدد برمی‌آید تا این ابعاد وجودی مورد محبّت خویش را بشناسد، راه وصول به آن‌ها را تشخیص دهد و سپس در راه تحصیل آن‌ها بكوشد.

منبع:  موسسه امام خمینی

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : احسان علیمحمدی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان