تبلیغات
وبلاگ جامع اهل بیت - مصونیت قرآن از تحریف
وبلاگ جامع اهل بیت

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ





مصونیت قرآن از تحریف

مصطفی را وعده كرد الطاف حق              گر بمیری تو نمیرد این سبق

من  كتاب  و  معجزت  را  حافظم              بیش و كم كن را ز قرآن مانعم

كس نتاند بیش  و  كم كردن  درو              تو به از من حافظی دیگر مجو

1. اهمیت بحث از مصونیت قرآن

تحریف‌ناپذیری قرآن، یکی ازمباحث زیربنایی در قرآن‌شناسی است؛ زیرا اولاً، بدون اثبات مصونیت قرآن از تحریف (كاستی، افزایش، تغییر و تبدیل مؤثر در معنای آیات)، هرگونه استناد به همه یا بخشی از آیات قرآن مورد تردید قرار می‌گیرد؛ چراکه این احتمال وجود دارد که آیات مورد استناد، تحریف شده و مقصود خداوند به ما نرسیده است؛ ثانیاً، اعتبار روایات پیامبر و امامان معصوم نیز - به‌ویژه در مقام تعارض روایات با یكدیگر - به قرآن متكی است و اگر در قرآن تحریفی رخ داده باشد، اعتبار روایات نیز خدشه دار می‌شود.

2. مفهوم تحریف و انواع آن

أ. مفهوم تحریف

تحریف از ریشه "حرف" (به معنای لبه، كناره و مرز یك چیز) در لغت، به معنای مایل كردن و منحرف كردن و دگرگون ساختن است، و تحریف سخن، به معنای ایجاد نوعی دگرگونی و انحراف در آن است.

ب. انواع تحریف

تحریف قرآن به دو گونه معنوی و لفظی می تواند مطرح شود...

برای مشاهده ادامه متن به ادامه مطلب مراجعه نمایید:

1. تحریف معنوی

مراد از تحریف معنوی، برداشت انحرافی از معنای قرآن و یا تفسیر و توجیه آن، برخلاف مقصود خداوند است که قطعاً این نوع تحریف نسبت به قرآن صورت گرفته است. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه از وقوع چنین تحریفی در زمان خویش، به خدا شكوه می‌برد و از وقوع آن در آینده نیز خبر می‌دهد.

قرآن نیز از وقوع این نوع تحریف در كتاب های آسمانی پیشین در آیاتی یاد كرده است؛ مانند:

"یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ؛ كلمات الاهی را از جایگاه هایش منحرف می‌سازند". (نساء، 46)

2. تحریف لفظی

تحریف لفظی به معنای ایجاد هر نوع تغییر لفظی در سخن است. تغییر لفظی در مورد قرآن كریم نسبت به آنچه از طرف خدا نازل شده، به چند صورت زیر قابل تصور است. برخی اقسام كه در قرآن كریم واقع شده و هیچ تغییر معنایی در قرآن كریم ایجاد نمی‌كند؛ ولی آن قسم كه موجب تغییر معنای قرآن شود، قطعاً در قرآن رخ نداده و غیر جایز است:

1. تـحریف به جابجایی آیات و سور بر خلاف نزول آن‌ها؛ یعنی آیه یا سوره برخلاف ترتیب نزول، در قرآن ثبت شود. این مسئله در آیات، بسیار كم و به دست پیامبر اكرم (ص) با فرمان خداوند بوده است، ولی سوره ها معمولا به ترتیب نزول ثبت نشده‌اند؛

2. تـحـریف در قرائت؛ یعنی كلمه‌ای برخلاف قرائت واقعی قرآن قرائت شود. این امر نیز در مورد قرآن کریم رخ داده است و وجود قرائت‌های متعدد در جامعه اسلام، شاهد بر آن است. البته - چناچه امام باقر و امام صادق (ع) فرموده‌اند - قرآن یكی است و از نزد خدای یكتا نازل شده است؛

3. تـحـریـف به زیاده؛ یعنی افزودن كلمه یا جمله‌ای به قرآن. به قرآن نازل شده بر پیامبر اكرم(ص) از زمان نزول تاكنون، مطلبی افزوده نشده است؛ بلكه همواره بین مسلمانان نوشته و حفظ می‌شده و با تواترِ قطعی بی نظیری، نسل به نسل قرائت شده تا به دست ما رسیده است. این مسئله از مسلّمات تاریخ و مورد اتفاق و قبول مسلمانان، بلكه اکثر دانشمندان غیر مسلمان است. كـسـی ادعا نكرده است كه بر قرآن نازل بر پیامبر اكرم(ص) چیزی افزوده شده باشد، جز عجارده كه حكایت شده، آن‌ها سوره یوسف را یك داستان عشقی پنداشته‌اند كه نمی‌تواند وحی الاهی باشد و آن افزوده شده به قرآن می‌شمردند؛

4. دگرگونی اعراب کلمات یا الفاظ آیات و كاستی برخی آیات، كلمات و حروف قرآن. این‌گونه تغییر و تحریف مورد اختلاف و محل نزاع است. اندیشمندان مسلمان قرآن را سالم از این گونه تحریف می دانند. برای اثبات مصونیت قرآن از تحریف، شواهد تاریخی، دلایل عقلی و مستندات روایی و قرآنی متعددی ذكر شده كه به لحاظ قرآنی بودن مباحث كتاب، مستندات و دلایل قرآنی عدم تحریف محور اصلی قرار می‌گیرد. پیش از آن به‌اختصار شواهد تاریخی و روایات مربوط به مصونیت را یادآور می‌شویم:

شواهد تاریخی

در مورد شواهد تاریخی عدم تحریف، اموری از این قبیل مطرح است:

أ. حافظه شگفت‌انگیز عرب معاصر با قرآن و علاقه زایدالوصف آنان به قرآن به دلیل فصاحت و بلاغت و آهنگ معجزه آسای آن؛

ب. انس فراوان مسلمانان با قرآن و حفظ و تلاوت آن؛

ج. تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساس بودن آنان نسبت به هر گونه تغییر در آن؛

د. دستورها و توصیه‌های ویژه پیامبر گرامی(ص) در مورد تلاوت، كتابت، حفظ و جمع‌آوری قرآن و اهتمام مسلمانان به این دستورات؛

هـ . مطرح نشدن تحریف قرآن در ضمن انتقاداتی كه به زمامداران پس از رسول خدا شده است.

دلیل روایی مصونیت قرآن

برخی از روایاتی كه برای اثبات مصونیت قرآن از تحریف، به آن‌ها استدلال شده است؛ مانند:

أ. حدیث معتبر و متواتر ثقلین که چنگ زدن به قرآن را مایه دوری از گمراهی معرفی می‌کند؛ اگر قرآن تحریف شده بود، نه تنها مانع گمراهی نمی شد، بلكه خود گمراه‌كننده بود. در این حدیث آمده است:

"قرآن و اهل بیت(ع) دو گوهر گران‌سنگی هستند كه مادام كه امّت اسلام به آن دو چنگ زنند، هرگز گمراه نخواهند شد".

ب. روایات فراوان توصیه‌كننده به محور و محك قراردادن قرآن در بازشناسی آرا، تمایلات و جریانات فكری و اجتماعی حق از باطل؛ مانند:

آن‌گاه كه فتنه‌ها [جریانات فكری و اجتماعی منحرف] چونان پاره های شب تیره بر شما مشتبه شدند، بر شما باد به قرآن؛

ج. روایات تأكیدكننده به محك زدن روایات با قرآن و كنارگذاردن روایات مخالف قرآن؛ مانند:

"فما وافق كتاب الله فخذوه و ما خالف كتاب الله فدعوه؛ پس روایتی را كه با كتاب خدا موافق است، انتخاب كنید [و آن را مبنای فكر و عمل خویش قرار دهید] و روایتی را كه با كتاب خدا مخالفت دارد، واگذارید".


منبع: موسسه امام خمینی( علوم قرآنی- استاد محمد باقریان)

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : احسان علیمحمدی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان